Wzmocnienie przekazu PR poprzez marketing on-line
Dawniej PR polegał na dzwonieniu do dziennikarzy i przecieraniu szlaków do redakcji. Dziś to już w dużej mierze przeszłość, bo PR przenosi się do sieci. Czy odpowiedni marketing może go wspomóc?
Gdy PR i marketing on-line to jedność
Jeśli planujesz informację prasową lub inne działanie PR, które ma ukazać Twoją firmę w konkretnym świetle, to jednocześnie zadbaj o taki sam przekaz marketingowy. Inaczej klienci będą zdezorientowani, czytając np. w informacji prasowej o licznych promocjach i jednocześnie nie widząc żadnej na stronie. Jakikolwiek jest temat Twojej kampanii PR-owej, to samo podkreślaj w postach social-mediowych i w reklamie on-line. Sprawny marketing to większa świadomość marki i rosnąca ilość klientów, a dzięki temu można bardziej skutecznie prowadzić działania PR.
PR-owa osłona marketingu w sieci
Szczególnie dziś Polacy spędzają w sieci wyjątkowo dużo czasu. Mają czas na dogłębne analizy drobiazgów i wchodzenie w interakcje z markami w sieci, jak nigdy wcześniej. Jeśli już masz zaplanowaną ciekawą kampanię marketingu on-line na blogach i w social-mediach, poproś o pomoc e-Rzecznika lub specjalistę od PR. Chodzi o to, by wysiłki nie skończyły się na kampanii marketingowej. Pod wpływem reklamy klienci mogą zacząć komentować i zadawać pytania on-line. Jeden zdawkowy komentarz lub brak odpowiedzi mogą pogrążyć firmę w ich oczach. Zadbaj, by również na tym etapie każde działanie firmy budowało jej wiarygodny wizerunek.
Działania PR-owe można kierować do influencerów i blogerów, którzy pomogą zyskać nowych, świadomych sympatyków. Być może dzięki informacji prasowej wspomną o Tobie na swoich kanałach, co pomoże zwiększyć zasięgi profili.
Marketing, który wspiera działania PR
Gdy wypuszczasz w świat informację prasową, zadbaj o podanie linków do social-mediów. Dziennikarze i blogerzy będą oceniać Twoją stronę i profile: aktualność treści i jakość przekazu marketingowego. Być może sama informacja prasowa nie zaintryguje czytelników tak mocno, jak Twój marketing on-line.
Przykład: udało Ci się umieścić Twój produkt na znanym kanale Youtubowym lub na portalu. Umieść tą informację w reklamie na Facebooku – dotrzesz do osób, które chcą przeczytać lub zobaczyć coś ciekawego, a nie tylko do tych, którzy już są Twoimi klientami.
Najlepiej, jeśli działania marketingowe i PR-owe prowadzi jedna osoba lub firma. Istnieją agencje, którym możesz zlecić zarówno obsługę marketingową, jak i e-Rzecznika. Gdy robi to kilka osób czy agencji, te dwa kanały mogą działać całkowicie rozłącznie. Tymczasem aby obie strategie przynosiły efekt, powinny działać komplementarnie.
Na koniec pamiętaj, że oba rodzaje strategii wymagają czasu. Przykładowo ekologiczna marka odzieżowa Zady po rocznych przygotowaniach uruchomiła portal skupiający się wokół szkodliwego wpływu mody na środowisko. Jednocześnie rozpoczęła kampanię #fashion4climate sugerując, że kupno czegoś z jej nowej kolekcji to pośrednio walka z globalnym ociepleniem. Żadne z działań podjętych osobno nie przyniosłoby dużego efektu. Razem zrobiły odpowiednio duże zamieszanie wokół firmy.
To ważne, aby zadbać o spójność w naszych działaniach. A działania takie jak najbardziej wspierają budowę naszego wizerunku.
Nie ma marketingu bez PR i PR bez marketingu. Jeśli ktoś uważa inaczej jest w błędzie. Od dawna już oba te narzędzia się przenikają i uzupełniają.