Marketing szeptany w turystyce
Czy warto wybrać marketing szeptany w turystyce i właśnie w taki sposób reklamować swoją restaurację, hotel czy inny biznes w tej branży? Turystyka jest branżą, która bardzo mocno potrzebuje marketingu, bez niego praktycznie nie mogłaby ona funkcjonować. Jest ona jedną z największych branż w Polsce i na całym świecie, powoduje to też, że na rynku turystycznym panuje bardzo duża konkurencja. To właśnie dlatego tak ważna jest tutaj reklama, która będzie unikatowa i wyróżniająca się na tle konkurencji.
Wiele osób w tej branży zastanawia się jaki rodzaj marketingu wybrać, aby okazał się on jak najbardziej skuteczny i aby docierał do jak najszerszego grona odbiorców. Marketing ma wiele swoich odłamów i pozwala firmom wybrać najlepszy sposób na reklamę swojego produktu czy usługi. Jednym z nich jest marketing szeptany. Czy marketing szeptany w turystyce może być dobrym rozwiązaniem?
Co to jest marketing szeptany?
Na samym początku warto wspomnieć kilka słów na temat marketingu szeptanego. Jest to taki rodzaj promocji, który polega na docieraniu do odbiorców z promowanym produktem czy usługą w sposób jak najbardziej naturalny i nienachalny. Osoba, która zajmuje się marketingiem szeptanym zwykle ma za zadanie wywołać szum wokół promowanej marki i sprawić, aby użytkownicy zaczęli o niej mówić. Marketing szeptany można porównać do znanej wszystkim poczty pantoflowej. Opiera się on na opiniach i rekomendacjach, które są przekazywane między użytkownikami sieci. Przedsiębiorstwom zależy na tym, aby to właśnie jej potencjalni klienci przekazywali między sobą informacje o produkcie. Dużą zaletą tej formy reklamy jest fakt, iż jest ona nienachalna, co w dzisiejszych czasach jest bardzo korzystnym zjawiskiem.
Czym jest marketing w turystyce?
Czym natomiast będzie marketing w turystyce, jest to nic innego jak wykorzystanie różnego rodzaju marketingu do promowania usług, które związane są po prostu z branżą turystyczną. Marketing taki będzie nieco różnił się od zwykłego marketingu, ponieważ musi być on dostosowany do potrzeb oraz do celów turystycznych. Można prowadzić taki marketing zarówno w Internecie jak i poza nim. Zwykle celem takiego marketingu będzie oczywiście pozyskiwanie nowych klientów, tworzenie pozytywnego wizerunku w sieci, zwiększanie świadomości marki wśród odbiorców, a także budowanie zaangażowania wśród potencjalnych klientów. Wiele przedsiębiorstw z tej branży zleca podjęcie tych działań agencjom marketingowym lub reklamowym, które doskonale znają się na prowadzeniu promocji. Do marketingu w turystyce zaliczyć można takie działanie jak:
- pozycjonowanie stron internetowych
- marketing szeptany w turystyce
- kampanie Google ads
- kampanie w mediach społecznościowych
- content marketing
Wszystkie z tych działań mogą być bardzo skuteczne, ponieważ pozwalają potencjalnym klientom pozyskać wiele ciekawych informacji na temat obiektu turystycznego, restauracji czy hotelu. Natomiast przedsiębiorstwa mogą w korzystny sposób zaprezentować oferowane przez siebie usługi.
Ile kosztuje marketing szeptany w turystyce?
Wiele przedsiębiorstw zastanawia się, ile kosztuje marketing szeptany w turystyce. Niestety nie ma na to jednej odpowiedzi, ponieważ zależy ona od zbyt wielu czynników. Każda agencja marketingowa bądź freelancer mogą mieć różne cenniki. Bardzo ważne jest jednak, aby nie decydować się na agencję bądź freelancera, który oferuje swoje usługi za jak najniższą cenę, coś takiego może świadczyć o niskiej jakości oferowanych usług, a nieprofesjonalne działania mogą skutkować wieloma niekorzystnymi sytuacjami takimi jak wystąpienie kryzysu wizerunkowego.
Podając koszt marketingu szeptanego na miesiąc trzeba liczyć się z kosztem około 3000 lub 4000 zł. Wpisy, które kosztują kilka złotych mogą okazać się spamem i bardzo nieprzemyślanym działaniem. W takiej sytuacji lepiej w ogóle nie decydować się na wykorzystanie marketingu szeptanego i tym samym oszczędzić sobie wielu problemów.
Marketing szeptany w turystyce to bardzo dobre rozwiązanie, ponieważ dzięki niemu przedsiębiorstwa z tej branży mogą realizować swoje cele, można powiedzieć, że jest to ratunek marketingowy dla branży turystycznej. Proces kreacji nowego klienta i tym samym nawiązywanie z nim relacji, a także budowanie pozytywnego wizerunku w sieci, to tylko niektóre z jego korzyści. Trzeba jednak pamiętać, aby wybierać do tego działania osoby kompetentne, które będą zaangażowane w prowadzone przez siebie działania.