Marketing szeptany w branży prawniczej
Branża prawnicza rządzi się specyficznymi prawami. Polskie prawo właściwie zakazuje promowania usług prawniczych. Środowisko obowiązuje także kodeks etyczny, którego trzeba przestrzegać. Jest jednak kilka sposobów, aby nie łamiąc prawa promować swoje usługi. Jedną z nich jest marketing szeptany.
Zakaz reklamy w branży
Ograniczenia reklamy pracy adwokatów określa Zbiór Zasad Etyki Adwokackiej i Godności Zawodu (Kodeksu Etyki Adwokackiej). Mówi on wyraźnie w §23 o bezwzględnym zakazie korzystania z reklamy. Z drugiej strony jednak daje coś w rodzaju „koła ratunkowego”, dopuszczając wiele możliwości informowania o swoim biurze i usługach. Podaje też zakres możliwej treści informacji. Jedną z tych możliwości jest publikowanie informacji w prasie i na stronach internetowych.
Prawnicza szeptanka
Marketing szeptany w swojej tradycyjnej formie był stosowany w branży prawniczej od lat. Ludzie przekazywali sobie opinie na temat tej czy innej kancelarii. Wielu prawników właśnie w ten sposób przez lata budowało sobie grupy klientów. Ich większy napływ następował zazwyczaj po wielu latach wytężonej pracy. W związku podanymi wyżej zakazami szeptanka stała się jedną z możliwości promowania swoich prawniczych usług w Internecie.
Szeptanie w Internecie
Sieć internetowa pełna jest różnego rodzaju forów, gdzie bez problemu każdy z nas może wyrazić swoją opinię na dany temat. Stworzyło to szansę na wykorzystanie nowego kanału dystrybucji informacji o kancelariach. Marketing szeptany w Internecie polega na publikowaniu wpisów z opiniami na temat danej marki. Wpisy te, publikowane systematycznie przez dłuższy okres, przyczyniają się do wzrostu sprzedaży produktów czy usług tej marki.
Jak to działa?
W praktyce wygląda to tak, że dana kancelaria, która chciałaby wypromować swoją działalność na większą skalę nawiązuję współpracę z agencją marketingową. Agencja prowadzi kampanię marketingu szeptanego, polegającą na systematycznym publikowaniu wpisów na temat pracy kancelarii. Jeśli działania te są czynione profesjonalnie, to wpisy te powinny rozkręcić naturalną dyskusję na temat kancelarii. Wtedy to zwykli internauci będą wypowiadać się na jej temat, mimowolnie robiąc jej legalną promocję.
Szacunek dla agencji, które potrafią obsługiwać branżę prawniczą. Nie licząc branży medycznej, branża prawnicza należy do najtrudniejszych w obsłudze marketingowej.
A marketing szeptany w takiej branży – szacun!