Marketing manager – kim jest?
Powstało już wiele artykułów na temat tego, jak ważny dla rozwoju rynku sprzedażowego jest marketing. Wiele wiadomo o wpływowych ludziach stojących na czele marki i o ich sukcesach w branży. Jednak wciąż niewiele mówi się o ludziach, którzy często bezpośrednio odpowiadają za tryumfy przedsiębiorstwa i jego pozytywny wizerunek wśród odbiorców. Skoro firmę tworzą ludzie, porozmawiajmy o ludziach, którzy tworzą i nadzorują politykę firmy, aby wszystkim wokół żyło się lepiej.
Kilka słów o pracy w marketingu
Praca w marketingu nie należy do łatwych. Choć często przedstawiana jest jako zajęcie bardzo dochodowe, należy pamiętać, że duże wynagrodzenie również ma swoją cenę. Zawód kierownika ds. marketingu jest niezwykle wymagający i absorbujący. Natłok obowiązków i oczekiwania pracodawców wobec ich przedstawiciela sprzedażowego, mogą nieco zaburzyć spokojne życie menadżera.
Jednym z głównych obowiązków menadżera jest planowanie i organizowanie pracy zespołu sprzedażowego. Pod jego jurysdykcją znajduje się sztab osób, które współtworzą strategię oraz budżet marketingowy firmy. Zadaniem zespołu jest stałe monitorowanie i analiza informacji dotyczących segmentacji rynku, działań konkurencji, potrzeb konsumentów oraz walorów własnych produktów i usług.
Marketing manager nie tylko doradza nowym klientom, ale również dba o komfort współpracy ze stałymi klientami. Podczas zawierania tego typu sojuszy przedstawiciel firmy musi umiejętnie manewrować słowem i zebranymi danymi dotyczącymi biznesu. Musi on przeprowadzić rozmowy negocjacyjne, aby każda ze stron doszła do porozumienia względem sprzedaży produktu lub usługi firmy. Później pozostaje już „tylko” przygotowywanie umów i koordynacja ich realizacji.
Zapraszamy do reklamy!
Kiedy wszyscy ważni ludzie złożą już swoje podpisy na dokumentach, marketingowiec odhacza kolejny punkt na swojej liście. W tym momencie rozpoczyna się tworzenie strategii marketingowej skierowanej przede wszystkim do konsumentów. Na tym etapie marketing manager staje się odpowiedzialny za takie elementy jak:
a) kreacja i produkcja materiałów promocyjnych,
b) kampanie promocyjne produktów i usług,
c) projekty reklamowe firm partnerskich,
d) informacje prasowe,
e) akcje i targi promocyjne,
f) współpraca z agencjami PR i firmami współpracującymi,
g) raporty marketingowe.
Marketing manager często bierze udział w dyskusjach na wysokim poziomie z ludźmi z wyższej klasy społecznej np. kontrahentami. Oprócz umiejętności i dobrej prezencji, marketingowca powinna cechować charyzma i elokwencja. Umiejętność poprawnego wysławiania się w języku ojczystym jest niezbędna, jednak marketing często dotyczy promocji zagranicznej – wymogiem jest więc znajomość minimum jednego języka obcego.
Zdolności interpersonalne menadżera
Praca menadżera w dużej mierze polega na kontaktach z ludźmi: pracownikami, przełożonymi, klientami oraz przedstawicielami firm zewnętrznych. Cechować go musi komunikatywność, prezencja i kultura osobista na wysokim poziomie. W tej branży znaczenie ma również świadomość własnej wartości i asertywność. Jako lider zespołu musi wykazywać się jednocześnie zdolnościami przywódczymi, jak i umiejętnością pracy w grupie. Niepowodzenie jednostki może diametralnie zaważyć na przebiegu pracy oraz finalnej wersji projektu.
Praca na wysokich obrotach
Na stanowisku marketing managera nie każdy zdoła się odnaleźć. Dyplom szkoły wyższej kierunku zarządzania, kreatywność i analityczny umysł to nie wszystko, co ma znaczenie w tej pracy. Wiąże się ona z dużą odpowiedzialnością – dotyczy to nie tylko opieki nad zespołem, ale również nad powodzeniem strategii kampanii firmy.
Mimo oddania zespołu marketingowego zdarza się, że lider musi wykazać się samodzielnością podczas realizowania projektów. W przypadkach, kiedy nie wszystko idzie zgodnie z planem, menadżer musi w krótkim czasie opracować i wdrożyć odpowiednie środki zaradcze. Wymaga to rzetelnego przygotowania koncepcji awaryjnej z uwzględnieniem wszystkich dostępnych w danej sytuacji optymalnych rozwiązań.
Funkcja marketing managera często nie odnosi się do ciepłej posadki na ośmiogodzinnym etacie. Osoba na tym stanowisku jest oceniana przede wszystkim pod względem swoich wyników, a nie przepracowanych godzin. Często przedstawiciel marketingowy – zwłaszcza w trakcie wdrażania nowych projektów – musi wykazywać się dyspozycyjnością. Nienormowany czas pracy i jej zła organizacja, a także delegacje firmowe – w tym zagraniczne mogą stać się powodem przypadłości stresozależnych.