Kim jest influencer?
Rozwój mediów społecznościowych i różnych platform sprawił, że zaczęły one być wykorzystywane przez niektóre osoby do prowadzenia działalności w sieci. Działalność ta może być bardzo różna i odbywać się na różnych kanałach. Osoba, która działa w sieci, tworzy treści i dzieli się nimi ze swoimi odbiorcami to influencer. Influencerów obecnie jest bardzo dużo, jedni gromadzą wokół siebie większe grono odbiorców, a inni nieco mniejsze. Co więcej, niektóre marki dostrzegają jaką moc przekonywania może mieć influencerzy i właśnie dlatego współpracują z nimi w celu promowania swoich produktów. Kim dokładnie jest influencer? W jaki sposób może on promować markę?
Kim jest influencer?
To osoba, która prowadzi działania w Internecie, i dzięki nim zyskuje mniejsze lub większe grono odbiorców. Działania te bardzo różnią się między sobą, mogą opierać się na rozległej wiedzy w danym obszarze, ale też czasami są tworzeniem treści, które w danym okresie cieszą się dużą popularnością. Słowo influencer pochodzi z języka angielskiego, od słowa „influence”, czyli wpływać. Dlaczego zostali oni tak nazwani? Ponieważ mają oni duży wpływ na osoby, które śledzą ich działania w sieci. Oddziałują na ich zachowania, poglądy, decyzje zakupowe i opinie.
Dzieje się tak dlatego, że infuencerzy budują relacje ze swoimi odbiorcami, tworzą z nimi społeczność. Co więcej zwykle jest ona w podobnym wieku co odbiorcy, prowadzi podobny do nich styl życia, ma bardzo zbliżone zainteresowania, a także pozwala im brać aktywny udział w swoich działaniach. Właśnie przez to odbiorcy tak bardzo ufają i uważają za wiarygodnych swoich ulubieńców. Niekiedy traktują ich jak ekspertów w danej dziedzinie.
Jak można podzielić influencerów?
Influencerów ze względu na prowadzoną przez nich działalność można podzielić na:
- YouTuberów
- Instagramerów
- Blogerów
- Podcasterów
Można też zastosować inny podział, ze względu na liczbę obserwujących osób:
- Nanoinfluencerzy – nanoinfluencerem jest w zasadzie każdy, kto posiada swój profil w social mediach i przez to wpływa na swoich bliskich.
- Microinfluencerzy – to już osoby, które wpływają nie tylko na swoją rodzinę i znajomych, ale również na grono innych osób, co więcej są oni tego świadomi i posiadają plan na swoją dalszą działalność.
- Influencerzy – osoby zarabiające na swojej działalności, wykonują pracę z określoną częstotliwością i zwykle ma ona daną tematykę.
- Celebryci – to osoby, których głównym źródłem dochodu jest praca poza Internetem. Zwykle są to sportowcy, aktorzy, piosenkarze. Popularność zyskali dzięki działalności poza Internetem, jednak coraz częściej celebryci mocno wykorzystują sieć do budowania swoich relacji z fanami.
- Makroinfluencerzy – to influencerzy, których działalność tak bardzo się rozwinęła, że przeniosła się też na inne obszary, takie jak na przykład telewizja.
Jak promować firmę w social mediach?
Promocja firmy w mediach społecznościowych, to jedna z najbardziej popularnych form promowania się. Jednak, aby przynosiła ona odpowiednie efekty musi zostać prowadzona w bardzo rzetelny i systematyczny sposób. Poniżej znajduje się kilka wskazówek, które pozwolą na stworzenie ciekawego profilu.
- Autentyczność – autentyczność to coś co najbardziej przyciąga odbiorców. Dzięki niej możliwe jest zyskanie zaufania swoich odbiorców i zbudowanie z nimi relacji. Jeśli treści będą wartościowe i autentyczne obserwatorzy będą do nich wracać.
- Trzeba publikować treści, które będą wartościowe dla fanów – to chyba jedna z najważniejszych rzeczy, bez niej nie uda się pozyskać odbiorców. Treści, muszą być dopasowane do tego co interesuje i czego potrzebuje obserwator. Warto więc zastanowić się co w danym momencie będzie dla nich przydatne.
- Warto rozmawiać z odbiorcami – jedną z głównych zalet mediów społecznościowych jest możliwość nawiązywania relacji i komunikowania się z odbiorcami. Dlatego też warto zadawać im pytania, prosić o opinie, a także o wskazówki bądź rady.
- Nigdy nie wolno kłamać – należy pamiętać, aby w sieci zachować też względy moralne. Naginanie rzeczywistości nigdy nie wychodzi na dobre, a może tylko spowodować zepsucie wizerunku. Nie opłaca się więc kłamać, ponieważ prędzej czy później odbije się to na prowadzonym biznesie.