Agencja WoMM

Czy eRzecznik powinien być ekspertem?

Na tak postawione pytanie, może być tylko jedna odpowiedź – oczywiście, że eRzecznik, powinien być ekspertem. Dlaczego? Ponieważ już w miejscu planowania kampanii marketingu szeptanego, mamy pełną świadomość tego, że jej powodzenie zależeć będzie od kwalifikacji i umiejętności osoby, która zasiądzie za sterem.

Co więcej, pytanie, czy lepiej jest współpracować z ekspertem, czy może postawić na niedoświadczonego wykonawcę, jest jak zastanawianie się, czy sprzedawca w sklepie musi znać się na obsłudze kasy? Z oczywistych względów, powinien potrafić nabić towar na kasę i wystawić rachunek, ale przecież tu jego rola się nie kończy. O ile lepiej poczujemy się, gdy zagadnie nas – choćby w temacie pogody, uśmiechnie się i powie nam „do widzenia” z nadzieją, że jeszcze wrócimy zrobić u niego zakupy? Jeszcze lepiej będzie, gdy zadba o to, by na półkach sklepowych niczego nie zabrakło. Aby wszystko było ładnie poukładane, a otoczenie było czyste i zadbane, jak w jego własnym domu.

eRzecznik pełni funkcję nie tylko eksperta z danej dziedziny, który powinien wiedzieć, co ile kosztuje i gdzie można to zdobyć. Pełni także funkcję fachowca z dziedziny marketingu. To on doskonale wie, że zabawki powinny leżeć na niższych półkach, by z łatwością zobaczyły je dzieci. Tych prostych zdolności nie nabywa się ot tak. Trzeba się ich wyuczyć, choć są osoby z wrodzonym talentem do prowadzenia dialogu z klientami.

Co grozi nam w przypadku powierzenia kampanii niedoświadczonemu i nieprzygotowanemu wykonawcy?

Przede wszystkim, brak kompetencji i znajomości branży, może okazać się całkowicie zgubny. A sam eRzecznik zawodny przy każdej próbie ugaszenia zaognionych pożarów z którymi pracuje na co dzień. Internet jest medium, gdzie każdy może powiedzieć praktycznie wszystko to, co mu się podoba. Nie musi popierać swych wypowiedzi argumentami. Każdy, kto ma dostęp do sieci, może dodawać komentarze do produktów. Każdy może dodawać wypowiedzi na forach, a także zakładać nowe tematy na własnych stronach blogowych. Nieprzychylne firmie treści, powinny szybko być neutralizowane, by nie przerodziły się w trudny do zatrzymania kryzys wizerunkowy. Niedoświadczony “eRzecznik”, jako pseudo fachowiec z nikłą wiedzą, może o wiele bardziej zaszkodzić, niż pomóc. Jego wypowiedzi, mogą być bolesne w skutkach, ponieważ jego kampania jest jawna i na “stałe” wiąże go z Twoją firmą.

Trzeba przyznać, że często tylko wprawny i wyszkolony marketingowiec wie dobrze, co trzeba zrobić, by wybrnąć z sytuacji, stawiającej Twoją firmę pod ścianą.

eRzecznik to nośnik informacji o Twojej firmie, jej produktach i usługach, który reprezentuje Cię w sposób całkowicie jawny. Tym, co może Cię spotkać przy współpracy z laikiem, może być przekazywanie przez niego nieaktualnych lub niepełnych informacji. Nigdy nie można do tego dopuścić, ponieważ takie działania, mogą być bardzo destrukcyjne. Mogą prowadzić do rozbieżności przekazywanych przez Twoją firmę informacji. Do tego niepełne odpowiedzi eRzecznika, mogą znacznie obniżyć wizerunek firmy, jako eksperta w danej dziedzinie lub branży.

Wykwalifikowany eRzecznik udziela pełnych odpowiedzi, popiera swoje wypowiedzi faktami, statystykami i informacjami medialnymi. Jest na bieżąco z prezentowanymi przez Twoją firmę akcjami promocyjnymi, nowinkami w postaci nowych usług lub produktów. Przekazuje i stale poszukuje wiadomości branżowych, oraz informacji, ściśle związanych z Twoją marką.

Drążąc dalej pytanie: “Czy eRzecznik powinien być ekspertem?”, dochodzimy do wniosku, że zawsze lepiej jest współpracować z fachowcem, niż powierzać niezwykle odpowiedzialne stanowiska niedoświadczonym i niepewnym kontrahentom lub pracownikom. Rola eRzecznika w firmie nie jest wyjątkiem od tej reguły. Tutaj, czasem wydaje się jeszcze ważniejsze korzystanie z usług wykwalifikowanej kadry. To od roli eRzecznika w dużej mierze zależy wizerunek całej firmy. Wizerunek, który jest Twoim największym dobrem i który może zostać łatwo nadszarpnięty niepewnymi praktykami niesprawdzonych ludzi. Gdy wciąż zastanawiamy się nad tym, komu powierzyć odpowiedzialne role w naszym przedsiębiorstwie, musimy postawić sobie jeszcze jedno ważne pytanie. “Ile jesteśmy w stanie zaryzykować?”

2 thoughts on “Czy eRzecznik powinien być ekspertem?

  1. Nie tylko e-rzecznik powinien nim być. Każda aktywność w promowaniu marki w internecie wymaga profesjonalizmu. Nie ma tutaj miejsca na bylejakość i amatorkę. Osoba prowadząca działania nie może się uczyć. Ona już musi umieć.

  2. polecam wykorzystanie rzecznika w każdej kampanii marketingowej. Nie zdajecie sobie sprawy jak można wykorzystać to narzędzie i jakie daje efekty. Świetny pomysł i uważam, że nie ma lepszego. Żaden WoMM, żaden content czy influencerzy. Żaden social nie da takich efektów jak dobrze prowadzona kampania eRzecznika!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *